Plavba  - 31. května  až 7. června 2008

Plavbu absolvujeme na lodi Bavaria 44 LYNX, společnosti Adriatic Charter s domovským přístavem marina Kaštela v obci Kaštela-Gomlici v blízkosti trogirského letiště. Loď je z roku 2002, je vybavena speciální navigačním software Blue System, který na této lodi nahradil běžně používané GPS systémy. Pro změnu zase nefunguje ukazatel větru.

První letošní platba byla rozdělena do dvou fází.

První fáze měla částečně výkonový charakter.

Nápad posádky přeplout do Itálie přišel pozdě. Společnost Ariatic Charter neměla již žádnou volnou loď, která by měla zaplaceno povinné ručení mimo chorvatské teritoriální vody. Takže do Itálie poplujeme až příští rok. Letos nám stačila Palagruža. Tento ostrov, který je pouhých 27 námořních mil od italského Gargana, nás láká již několik let. V sobotu jsme vypluli v 6 večer na krátkou plavbu, kdy jsme testovali chování lodi. V neděli jsme 2 hodiny bojovali s počítačem, než se nám podařilo rozchodit  speciální navigační software. Ve 13 hodin konečně vyplouváme s cílem plout celou noc a ráno vidět Palagružu. Fouká stálý NW vítr síly kolem 5 až 6 stupně Bofortovy stupnice. Plujeme na refované plachty a průběžně musíme plachty zmenšovat. V 18,00 kotvíme v zátoce Milna u ostrova VIS, neboť podle mé ruční GPS bychom dorazili na Palagružu o půlnoci a to nechceme. Ani v zátoce vítr nepolevuje. Poprvé v praxi zkoušíme použití druhé kotvy – funguje to. Loď se stabilizuje. Spíme v naprosto klidné lodi, jakobychom byli vyvázáni v dobré marině. Ráno vyplouváme v 6 hod. Zjišťujeme, že noční vítr si půjčil náš fendr a nehodlá jej vrátit. Po hodině prohledávání okolních skal se definitivně loučíme se ztraceným fendrem a vyplouváme na jih. Vítr záhy vadne, takže značnou část cesty motorujeme. Palagružu dosahujeme ve 13,45. Kotvit se dá pouze v malé zátoce na jižní straně. Jsou zde 3 rybářské lodě. Pro nás zůstává místo na kraji zátoky tak, že není dostatek místa na všechny strany. Zůstávám na lodi pro případ změny větru a nutného překotvení. Zbytek posádky vytváří vrcholové družstvo. Jestliže chorvati inzerují na Kornatech výšku skal 140 metrů, tak vrchol Palagruži je aspoň 200 metrů nad mořem. Expediční výsadek se vrací nadšeně hovořící o hospodě na majáku s „až přechlazeným pivem“. Zbytek posádky se snaží uvěřit…

Kotvu zvedáme ve 15,45 hod. Začíná foukat západní vítr, takže už nemusíme na motor. Vítr postupně zesiluje. Těsně před Lastovem musíme refovat –  již za tmy. Nočním vjezdem do zátoky Skrivena Luka (česky snad „Zakřivená zátoka“) se dostáváme do téměř bezvětrného bezpečí. Přistáváme u mola místní restaurace, kde se tentokrát obsluhuje nejméně do tří hodin ráno. Naposled jsme tu byli v roce 2004. Od té doby hospoda vyrostla na dvojnásobek. Investice majitele do přístavního mola se zcela jistě vyplatila. Několik fotografií pořídil Vláďa Matějovský

Od úterka pokračujeme druhou fází rekreační plavby.

V úterý fouká krásný jihovýchodní vítr, který se odpoledne stočí k západu. Nádherné plachtění na Mljet. Při vjezdu do zátoky Polače nás překvapují zástupci národního parku s požadavkem zaplatit 90,- HRK na osobu. Této nehoráznosti se snažíme nerozumět. Nakonec měníme 90,- HRK za jednu vstupenku a vplováme do městečka Polače, kde se vyvazujeme přímo v místní hospůdce. Sám majitel podává nejprve mooring, později láhev travarice. Ošklivé vzpomínky na správu národního parku ustupují do pozadí.

Ve středu vyrazila posádka k prohlídce národního parku. Na moře jsme se dostali po 13 hodině. Vítr téměř žádný ALE SPRÁVNÝM SMĚREM. Ve 14,00 vylétl nahoru spinakr – na první pokus. Pluli jsme na spinakr 2 hodiny a urazili 9 Nm. První foto pořídil Jarda Kašpar. Pak se obloha zatáhla a padaly kroupy. Asi po půl hodině déšť skončil, opět se rozednilo. Dorazili jsme na Korčulu a vtěsnali 14 metrovou loď mezi mola v marině Korčula, kde jsem se před pár lety nemohl vytočit s 12,5 metrovou lodí ARIN. Vše díky příčnému motorku v přídi lodi a totálnímu bezvětří.

Ve čtvrtek moc nefoukalo, tak jsme opět trénovali se spinakrem, tentokrát 6 Nm. Dorazili jsme do města Hvar. Se „znalostí místních podmínek“ jsme uvázali loď k pohraničnímu přechodu systémem kotva – zadní úvazky. Noc jsme strávili v neskutečných výkyvech způsobených bitím moře do mola na konci zátoky.

V pátek ráno jsme překotvili, abychom se v klidu nasnídali. Místní zřízenec nás záhy upozornil, že čekají bouři s velkými vlnami a doporučil nám opustit hvarskou zátoku a hledat bezpečí v marině Palmižana. Vzhledem k nutnosti vrátit večer loď, jsme nevyužili komfortu mariny a vypravili jsme se na cestu do Kaštely. Absolvovali jsme adrenalinovou plavbu mezi několika bouřemi. Vítr neustále měnil směr i rychlost, občas nás Neptun kropil deštěm. Posádka neustále refovala a vytahovala plachty. Kormidelník Vláďa se nechal inspirovat zkušenostmi leteckého pilota Karla a snažil se mezi bouřemi proplouvat nebo bouře obeplouvat. Odpoledne jsme za již nádherného slunečného počasí dosáhli domovské maríny Kaštela.

Vzhledem k tomu, že celý týden nebyly velké vlny (moře maximálně na stupni 2), hodnotím celou plavbu jako maximálně bezpečnou a pohodovou, přičemž jsme si užili všeho, co lze na moři potkat.Od úplného bezvětří až po vítr k 7o Beaufortovy stupnice. Bohužel na lodi nefugoval větroměr, takže sílu větru jsme odhadovali podle „bílých čepiček“ na vlnách moře a velikosti (lépe řečeno malosti) plachet, na které bylo třeba refovat, aby loď plula rychlostí 6 až 7 uzlů při přijatelně pohodlném náklonu. Užili jsme si opalovačky intenzivního slunce, ale také deště s kroupami. Posádka cvičila plavbu se spinakrem, ale také intenzívní práci s hlavní plachtou a genuaou při proměnlivém větru. Poprvé jsem v praxi musel řešit zdvojení kotvy, neboť základní kotva nebyla schopna loď udržet, aby nesplouvala.

Loď Bavaria 44 prokázala vysokou kvalitu kategorie Cruiser, tedy plavby rekreační nikoliv závodnické. Přesto jsme byli často nejrychlejší lodí na moři.

Trasa, kterou jsme absolvovali:

Sobota

Kaštela, Milna (ostrov Brač)

17,5 Nm

Trasa

Neděle

Milna (Brač), kolem ostrova Hvar na Vis – zátoka Milna

30,5 Nm

Pondělí

Milna (Vis), Palagruža, Skrivena Luka (Lastovo)

78 Nm

Úterý

Zkrivena Luka, Polače (Mljet)

32 Nm

Středa

Polače, kolem Orebiče (poloostrov Pelješac) na Korčulu (ostrov Korčula)

19,5 Nm

Čtvrtek

Korčula, Hvar (Hvar)

33,5 Nm

Pátek

Hvar, Kaštela

32 Nm

trasa

Celkem jsme upluli 245 námořních mil, z toho 160 Nm na plachty, z toho 17 Nm se spinakrem.